Fortsæt til hovedindholdet
Baggrund og organisering
Organisering

Hvem og hvor?

Bag Folkekirkens Grønne Omstilling står en styregruppe med repræsentanter fra hele folkekirken og en kompetent projektgruppe med baser i hele landet.

Styregruppen

Styregruppen repræsenterer folkekirken:

• Fra bispekollegiet/styregruppeformand: Peter Birch
  • Fra Provsteforeningen: Esben Thusgård, suppleant Kirsten Kruckow Sønderby
  • Fra Landsforeningen af Menighedsråd: Margrethe Winther-Nielsen, suppleant Hans-Henrik Nielsen
  • Fra By-, Land og Kirkeministeriet: Martin Barnkob Lindgreen, kontorchef
  • Lægt medlem: Jens Krogh, økologisk landmand mv.

Dertil kan styregruppen suppleres med endnu et lægt medlem.

Projektgruppen

I spidsen for Folkekirkens Grønne Omstilling står Jesper Rønn Kristiansen. Han har en baggrund som forstkandidat og har igennem sin karriere arbejdet med projektledelse i større skala, blandt andet i Femern Belt Development og Geocenter Møns Klint.

For mig er det spændende, at den grønne omstilling er et landsdækkende projekt, der inkluderer hele folkekirken. Samtidig er det motiverende at få lov til at være med til at hjælpe med at stille nogle værktøjer til rådighed. Vi skal ikke ud og bestemme, hvad folk skal gøre. Men vi kan hjælpe med at gøre opmærksom på tingenes tilstand og bidrage med nogle anvisninger til, hvad man kan gøre – også i det små – for at gå i en mere grøn retning,” siger Jesper Rønn Kristiansen om projektet.

De tre projektmedarbejdere i gruppen er Jonatan Haslund-Gjerrild, Lærke Futtrup og Tove Krogsgaard.

Jonatan Haslund-Gjerrild er uddannet designingeniør fra DTU fra februar 2020 og har tidligere arbejdet i Grøn Kirke.

Lærke Futtrup er uddannet sociolog inden for miljø- og konfliktanalyse.

Tove Krogsgaard er uddannet i IT, kommunikation og organisation fra Aarhus Universitet i 2014 og har erfaring fra bl.a. Danmarks Kirkelige Mediecenter og Miljø- og Fødevareministeriet.

Stiftskontorchef i Lolland-Falsters Stift, Lene M. Krabbesmark, varetager funktionen som programleder med personaleansvar for projektgruppen.

Find kontaktoplysninger på projektgruppen her.